Sabtu, 23 Jun 2012

GURINDAM


DEFINISI :
Istilah gurindam berasal daripada bahasa Sanskrit. Walaupun nama gurindam itu mempunyai pengaruh bahasa asing, namun bentuk gurindam itu diciptakan oleh masyarakat Melayu sendiri dan berkembang dalam tradisi lisan Melayu. Menurut Za'ba, gurindam ialah sejenis puisi yang tidak mengandung sukatan yang tetap.

Gurindam yang juga dikenali sebagai puisi lama hanya terdiri daripada dua baris serangkap. Dalam baris pertama tersimpul fikiran yang berupa soalan. dalam baris kedua pula termuat jawapan atau ketegasan bagi baris pertama tadi. Contoh dalam salah satu Gurindam Dua Belas karangan Pujangga Raja Ali Haji, iaitu "Jika ada tidak dilatih/Bila besar bapanya letih"/ Rima akhir pula a-a.

CIRI -CIRI DAN BENTUK :
Gurindam sejenis puisi Melayu lama yang tidak tentu bentuknya sama ada terikat atau tidak. Bentuk yang terikat terdiri daripada dua baris serangkap dan mengandungi tiga hingga enam patah perkataan dalam sebaris dengan rimanya a, a. Biasanya beberapa rangkap gurindam diperlukan untuk melengkapkan satu keseluruhan idea.

TUJUAN :
Puisi ini mengandung fikiran yang bernas dan digubah dalam bahasa yang indah untuk dinyanyikan bagi tujuan hiburan, nasihat dan renungan.

CONTOH GURINDAM :
Berikut diturunkan salah satu contoh gurindam, iaitu:

"Kalau banyak berkata-kata,
Di sanalah boleh terjadi dusta."

"Aduhai malang Pak Kaduk
Ayamnya menang kampung tergadai
Ada nasi dicurahkan,
Awak pulang kebuluran
Mudik menongkah surut
Hilir menongkah pasang."

PERBEZAAN SECARA UMUM DI ANTARA :
 Mengikut Kamus Dewan makna perkataan-perkatan berikut ialah:
1) Pantun - ialah puisi lama yg biasanya terdiri daripada empat baris dalam tiap-tiap rangkap (dua baris pertama merupakan pembayang maksud dan yang selainnya mengandungi maksudnya)
2) Syair - ialah karangan bersajak (tiap-tiap rangkap terdiri daripada empat baris yang sama bunyi hujungnya)
3) Gurindam - ialah bentuk puisi (terdiri daripada dua baris, berisi dengan berbagai-bagai pengajaran)
4) Seloka - ialah puisi yg mengandungi ajaran (sindiran, jenaka, dan lain-lain)
5) Mentera - kata atau ayat yang apabila diucapkan dapat menimbulkan kuasa ghaib (untuk menyembuhkan penyakit dan lain-lain), jampi.
6) Teromba - sejarah yg diceritakan dalam bentuk perbilangan, tambo, riwayat. 
7) Nazam - ialah gubahan puisi (seperti sajak, syair).


.

.

Ahad, 17 Jun 2012

AYAT AKTIF DAN AYAT PASIF


AYAT AKTIF
AYAT PASIF
      Aktif ialah ayat di mana subjek dalam ayat tersebut menjadi pelaku dan objeknya menjadi penerima.
         Ayat Aktif menerangkan benda atau orang yang melakukan sesuatu perbuatan itu.
        Ayat Aktif mengandungi kata kerja yang mengutamakan subjek asal sebagai unsur yang diterangkan.
         Kata kerja dalam Ayat Aktif mengandungi awalan ‘me’ dan ia disebut sebagai penanda ayat aktif.

·         Ayat Pasif ialah ayat di mana frasa nama yang menjadi subjek dalam ayat tersebut menjadi penerima sesuatu perbuatan.
·         Ayat Pasif menerangkan benda atau orang yang dikenakan perbuatan ke atasnya.
·         Ayat Pasif terbentuk dari ayat Aktif Transitif.
·         Ayat Pasif mengandungi kata kerja yang mengutamakan objek asal sebagai unsur keterangannya.
·         Ayat pasif mempunyai kata kerja yang berawalan di- atau kata kerja tanpa awalan.

CONTOH AYAT AKTIF :
CONTOH AYAT PASIF :

         Khairul menghantar kerusi-kerusi itu ke rumah Pak Cik Ghani dengan van.

       
     

1.       Kerusi-kerusi itu dihantar oleh Khairul ke rumah Pak Cik Ghani dengan menggunakan van.
       
       

JENIS-JENIS AYAT AKTIF
1      Ayat Aktif Transitif
2     Ayat Aktif Tak transitif



AYAT AKTIF TRANSITIF
1    Ayat Aktif Transitif ialah Ayat Aktif yang mengandungi Kata Kerja Transitif iaitu yang diikuti oleh frasa nama yang bertugas sebagai objek atau unsur penyambutnya.

CONTOH AYAT :

SUBJEK
PREDIKAT
KATA KERJA AKTIF TRANSITIF
OBJEK

      Monyet itu
        


memanjat

pokok kelapa.


AYAT AKTIF TAK TRANSITIF

1.       Ayat aktif tak transitif ialah ayat yang mengandungi kata kerja tak transitif iaitu yang tidak diikuti oleh objek sebagai penyambut.
2.       Ayat aktif tak transitif boleh dibahagikan kepada dua jenis :
i.                     Ayat aktif tak transitif dengan keterangan yang boleh digugurkan.
ii.                   Ayat aktif tak transitif dengan keterangan yang tidak boleh digugurkan.

JENIS AYAT TAK TRANSITIF
CONTOH AYAT
AYAT AKTIF TAK TRANSITIF DENGAN KETERANGAN YANG BOLEH DIGUGURKAN
          Ayat Aktif jenis ini boleh mengandungi frasa keterangan ataupun tidak.
          Frasa keterangan dalam Ayat Aktif jenis ini boleh digugurkan tanpa mencatatkan ayat itu.





        
      Kanak-kanak itu sedang bermain dengan riangnya.
       

       
AYAT AKTIF TAK TRANSITIF DENGAN KETERANGAN YANG TIDAK BOLEH DIGUGURKAN
          Ayat Aktif jenis ini mesti mempunyai frasa keterangan.
         Ayat itu dianggap tidak lengkap atau salah jika ia tidak mempunyai frasa keterangan.


        
     
           Sudir tinggal di Kampung Raja.
( Sudir tinggal.  - ayat ini salah)
       

       


JENIS-JENIS AYAT PASIF

JENIS AYAT PASIF
CONTOH AYAT

         AYAT PASIF DENGAN IMBUHAN KATA KERJA PASIF

      Ayat Pasif jenis ini mempunyai kata kerja pasif yang berimbuhan di  dan ter.





         Buku itu sudah diambil oleh Jeha semalam.
         Rumah itu terbina dalam masa sebulan.

       
        

         AYAT PASIF DENGAN GANTI NAMA DIRI ORANG PERTAMA DAN KATA GANTI NAMA DIRI ORANG KEDUA

          Kata ganti nama diri orang pertama dan kata ganti nama diri orang kedua tidak boleh menerima kata kerja imbuhan pasif di-          Kedua-dua jenis kata ganti nama diri orang itu diletakkan di hadapan kata kerja dasar.




        

           Nasi dan lauk itu sudah kami makan.

       

       
         AYAT PASIF DENGAN KATA BANTU PASIF KENA

         Perkataan kena digunakan di hadapan kata kerja dasar dalam ayat pasif jenis ini.
          Kata kerja dasar tersebut tidak menerima sebarang  imbuhan awalan.





          
           Budak yang nakal itu kena pukul oleh    ayahnya.
       

      
         AYAT PASIF MENGGUNAKAN IMBUHAN ‘ber’ DAN ‘ke…an’

         Ayat Pasif jenis ini mengandungi kata kerja yang berawalan ber- dan berapitan ke…an




     

 Surat daripada Yunus belum berjawab.
Pengemis di kaki lima itu kelaparan.

       

       



Sabtu, 16 Jun 2012

MERINGKAS KARANGAN


Pengenalan: 

Apakah tujuan ringkasan ?

  1. Menguji kebolehan pelajar membuat ringkasan / nota.
  2. Menguji  pemahaman pelajar terhadap teks yang dibacanya.
  3. Membolehkan seseorang pelajar mengetahui sesuatu cerita dengan cepat.
  4. Dapat mengarang semula petikan dengan menggunakan ayat sendiri.


Konsep ringkasan :


  • Meringkaskan berdasarkan petikan rencana, cerita atau berita. 
  • Tujuan meringkas karangan adalah untuk menguji kemahiran mengenal pasti isi-isi penting.
  • Pembahagian markah  dibuat berdasarkan ketepatan isi, kebakuan bahasa dan kejalinan idea ( teknik)
  • Markah akan ditolak jika melakukan kesalahan ejaan dan menulis melebihi had perkataan yang ditetapkan.
  • Ringkasan yang dihasilkan melalui salinan ayat demi ayat daripada petikan asal tidak digalakkan bahkan penggunaan ayat sendiri sangat diberikan perhatian.





Proses/format meringkas karangan :



  • Baca keseluruhan petikan rencana sebanyak dua kali (sekurang-kurangnya) untuk memahami maksud keseluruhan teks. 
  • Tentukan tema/pokok persoalan petikan. 
  • Selepas itu, kenal pasti isi-isi yang penting. Garis isi- isi yang penting supaya dapat membuat rujukan dengan cepat.
  •  Nomborkan isi- isi utama yang digariskan tadi. Sebaik-baiknya, isi tersebut disusun semula supaya isi-isi ya berkaitan dan berurutan.
  • Kemudian tulislah semua isi-isi tersebut dengan perkataan sendiri dan bukan gaya bahasa teks asal.
  • Pasti kan jumlah perkataan yang digunakan tidak melebihi had yang ditentukan.
  • Semasa menulis gunakan bahasa yang ringkas dan padat. Bahasa yang berbunga- bunga dan tidak tepat harus dielakkan.
  • Untuk kesinambungan idea, gunakanlah penanda wacana yang sesuai. Contohnya: selain itu, walau bagaimana pun, namun begitu, sebaliknya.
  • Tuliskan satu isi dalam satu ayat. Namun, isi- isi yang berkaitan boleh digabungkan untuk membentuk satu ayat yang padat.
  • Perkara- perkara yang tidak dinyatakan dalam teks asal tidak boleh dimasukkan ke dalam ringkasan awda.
  • Setelah  itu, buatlah pengiraan dan catatkan jumlah perkataan di sudut kanan bawah ringkasan awda.
  • Sebagai langkah terakhir, semak kerja awda dan pastikan ringkasan awda tidak mengandungi kesalahan ejaan dan tatabahasa.




PENGIRAAN JUMLAH PERKATAAN


Semua aspek yang disenaraikan di bawah adalah dikira sebagai satu perkataan.


  • Kata Nama Khas. Contoh: Negara Brunei Darussalam, Sekolah Menengah Sayyidina Ali. 
  • Kata Sendi. Contoh: di (1 patah perkataan), di sana (2 patah perkataan) 
  • Kata Ganda. Contoh: gunung-ganang, murid-murid. 
  • Peribahasa, ungkapan, dan cogan kata. Contoh: ada hati, seperti aur dengan tebing, pandu cermat jiwa selamat. 
  • Tarikh dan angka. Contoh: 1000 (1 patah perkataan), 8 September 2011 (1 patah perkataan). 
  • Kata Majmuk. Contoh: tunjuk ajar, bercampur aduk, mengambil kira 
  • Gelaran. Contoh: Yang Berhormat (1 patah perkataan), Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong (1 patah perkataan).

Penanda wacana tidak dikira sebagai satu patah perkataan. Contohnya:
  •   ‘selain itu’ (2 patah perkataan).
  •   ‘di samping itu’ (3 patah perkataan).
  •   ‘Walau bagaimanapun’ (2 patah perkataan).

Akhir sekali, para pelajar jangan lupa menulis bilangan perkataan di bahagian bawah sebelah kanan kertas jawapan anda.

 

CONTOH SOALAN

Baca petikan di bawah dengan teliti dan tulis sebuah ringkasan tentang kebaikan belajar secara berkumpulan. Panjang ringkasan anda hendaklah tidak melebihi 80 patah perkataan. Anda digalakkan menggunakan ayat anda sendiri tanpa mengubah maksud asal petikan.

Kita sering mendengar beberapa istilah seperti kumpulan perbincangan, study group, study circle, halaqah ataupun usrah. Pada umumnya, kumpulan perbincangan ini merupakan suatu kumpulan kecil individu yang ditubuhkan untuk membincangkan dan bertukar-tukar pendapat tentang perkara-perkara tertentu bagi kepentingan anggota kumpulan tersebut. Aktiviti ini dianggap suatu tradisi meningkatkan ilmu jika perbincangan itu dijalankan secara berkekalan.

Dalam proses memahami bahan-bahan yang kita peroleh daripada buku atau kuliah untuk disusun dalam bentuk lebih kemas, kita memerlukan perbincangan. Kerap kali kita mempunyai pecahan-pecahan ilmu yang terasing atau bahan yang berselerak dan kita tidak dapat mengaitkannya dengan konteks yang sebenarnya. Mungkin pecahan-pecahan yang kita miliki tidak cukup untuk kita kaitkan dan sambungkan sebagai satu kesatuan yang jitu.

Kita memerlukan orang lain untuk memberikan pecahan-pecahan yang tidak kita miliki itu dan menyusunnya sebagaimana isi kandungan itu seharusnya disusun. Tugas itu memerlukan perkongsian pendapat dengan rakan-rakan atau orang yang sama-sama mahu mendapatkan pengetahuan tersebut. Jikalau perbincangan itu disertai oleh orang yang lebih mahir dan pakar, kesan perbincangan itu lebih bermakna.

Apabila kita bekerja dengan orang lain, kadar kepantasan kita akan meningkat. Hal ini demikian kerana adanya unsur-unsur persaingan dan tentulah kita mahu mengemukakan pendapat yang terbaik dan sumbangan yang bermanfaat kepada kumpulan. Dengan demkian kita akan membuat persediaan awal yang bersungguh-sungguh untuk menyayakan perbincangan itu.

Namun begitu, kumpulan perbincangan itu ada juga keburukannya. Bagi sesuatu perkara yang rumit dan memerlukan kebolehan intelektual, perbincangan lebih banyak memberikan gangguan dan akhirnya objektif pembelajaran tidak tercapai.

(lebih kurang 300 patah perkataan )


CONTOH JAWAPAN :

Kumpulan perbincangan diadakan bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat tentang sesuatu perkara dalam kalangan ahli. Melalui aktiviti ini, pemahaman tentang sesuatu perkara dapat dipertingkatkan. Nota hasil pembelajaran dapat disusun dengan rapi. Ada rakan-rakan yang dapat menjelaskan sesuatu perkara yang sukar difahami dengan terperinci. Selain itu, nota pelajaran juga dapat disusun mengikut urutan yang tepat. Semua ahli kumpulan mendapat faedah hasil daripada perbincangan yang dilakukan. Akhir sekali kumpulan perbincangan dapat meningkatkan kecekapan bekerja setiap ahli kumpulan.
                                                                                                                                
( 80 patah perkataan)   

Nota kaki : 
Pengiraan jumlah perkataan bergantung pada kehendak soalan. Oleh itu penting bagi pelajar membaca dan memahami kehendak soalan terlebih dahulu sebelum menjawab soalan peperiksaan. 
SPE = 70 patah perkataan
O LEVEL= 100 patah perkataan.