Sabtu, 23 Jun 2012

GURINDAM


DEFINISI :
Istilah gurindam berasal daripada bahasa Sanskrit. Walaupun nama gurindam itu mempunyai pengaruh bahasa asing, namun bentuk gurindam itu diciptakan oleh masyarakat Melayu sendiri dan berkembang dalam tradisi lisan Melayu. Menurut Za'ba, gurindam ialah sejenis puisi yang tidak mengandung sukatan yang tetap.

Gurindam yang juga dikenali sebagai puisi lama hanya terdiri daripada dua baris serangkap. Dalam baris pertama tersimpul fikiran yang berupa soalan. dalam baris kedua pula termuat jawapan atau ketegasan bagi baris pertama tadi. Contoh dalam salah satu Gurindam Dua Belas karangan Pujangga Raja Ali Haji, iaitu "Jika ada tidak dilatih/Bila besar bapanya letih"/ Rima akhir pula a-a.

CIRI -CIRI DAN BENTUK :
Gurindam sejenis puisi Melayu lama yang tidak tentu bentuknya sama ada terikat atau tidak. Bentuk yang terikat terdiri daripada dua baris serangkap dan mengandungi tiga hingga enam patah perkataan dalam sebaris dengan rimanya a, a. Biasanya beberapa rangkap gurindam diperlukan untuk melengkapkan satu keseluruhan idea.

TUJUAN :
Puisi ini mengandung fikiran yang bernas dan digubah dalam bahasa yang indah untuk dinyanyikan bagi tujuan hiburan, nasihat dan renungan.

CONTOH GURINDAM :
Berikut diturunkan salah satu contoh gurindam, iaitu:

"Kalau banyak berkata-kata,
Di sanalah boleh terjadi dusta."

"Aduhai malang Pak Kaduk
Ayamnya menang kampung tergadai
Ada nasi dicurahkan,
Awak pulang kebuluran
Mudik menongkah surut
Hilir menongkah pasang."

PERBEZAAN SECARA UMUM DI ANTARA :
 Mengikut Kamus Dewan makna perkataan-perkatan berikut ialah:
1) Pantun - ialah puisi lama yg biasanya terdiri daripada empat baris dalam tiap-tiap rangkap (dua baris pertama merupakan pembayang maksud dan yang selainnya mengandungi maksudnya)
2) Syair - ialah karangan bersajak (tiap-tiap rangkap terdiri daripada empat baris yang sama bunyi hujungnya)
3) Gurindam - ialah bentuk puisi (terdiri daripada dua baris, berisi dengan berbagai-bagai pengajaran)
4) Seloka - ialah puisi yg mengandungi ajaran (sindiran, jenaka, dan lain-lain)
5) Mentera - kata atau ayat yang apabila diucapkan dapat menimbulkan kuasa ghaib (untuk menyembuhkan penyakit dan lain-lain), jampi.
6) Teromba - sejarah yg diceritakan dalam bentuk perbilangan, tambo, riwayat. 
7) Nazam - ialah gubahan puisi (seperti sajak, syair).


.

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan